Kerékpár restauráció házilag

Körkérdésünk

Melyik típusú kerékpárt szereted?
Összes válasz: 119

Statisztika


Online összesen: 1
Vendégek: 1
Felhasználók: 0

Belépés

Keresés

Naptár

«  Június 2014  »
H K Sze Cs P Szo V
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
Csütörtök, 2025-06-26, 8:37 AM
Üdvözöllek Vendég
Főoldal | Regisztráció | Belépés | RSS

Blog

Főoldal » 2014 » Június » 17 » A vázméret kiszámítása.
5:53 PM
A vázméret kiszámítása.

A szükséges vázméret kiszámítása

A méret a lényeg ?!

Sokszor látni az utakon olyan kerékpárost , akinek a kerékpárja  túl kicsi, vagy  túl nagy az alkatához képest.

Talán a legfontosabb, amit át kell gondolni a vásárlás előtt, hogy milyen távolságokra és milyen utakra szánjuk a kerékpárt.

Ha ez megvan, akkor már tudjuk, hogy Mountain bike, országúti, Trekking vagy City kerékpárra van-e szükségünk.

A következő lépés a számunkra megfelelő méretű kerékpár meghatározása.

Ehhez nézzük meg először is milyen részekből áll maga a váz, milyen paraméterek jellemzik azt.

 

Kerékpárok vázának főbb paraméterei

 
Betűjel Elem neve
A nyeregvázcső hossza (VÁZMÉRET)
B felső vázcső
C nyeregvázcső szöge
D homlokcső szöge
E láncvilla hossza
F homlokcső (fejcső)
G tengelytáv

 

A kerékpárok méretén az ábrán "A"-val jelzett nyeregvázcső hosszát értjük. Ezt  az értéket általában a hegyi kerékpároknál coll-ban, az örszágúti, városi kerékpároknál cm-ben adják meg.

Az alábbi táblázatokból kerékpár fajtánként egyszerűen kikereshetjük a magasságunknak megfelelő vázméretet.

Mountain bike vázméret meghatározása

Magasság Javasolt vázméret
centiméter hüvelyk / inch méret
148 - 158 13" - 14" XS
158 - 168 15" - 16" S
168 - 178 17" - 18" M
178 - 185 19" - 20" L
185 - 193 21" - 22" XL
193 - 198 23" - 24" XXL

 

Országúti kerékpár vázméret meghatározása

Magasság Javasolt vázméret
centiméter centiméter méret
148 - 152 47 - 48 XXS
152 - 160 49 - 50 XS
160 - 168 51 - 52 - 53 S
168 - 175 54 - 55 M
175 - 183 56 - 57 - 58 L
183 - 191 58 - 59 - 60 XL
191 - 198 61 - 62 - 63 XXL

 

Országúti női kerékpár vázméret meghatározása

Magasság Javasolt vázméret
centiméter centiméter méret
147 - 155 44 - 45 - 46 XXS
155 - 160 47 - 48 - 49 XS
160 - 165 50 - 51 - 52 S
165 - 172 53 - 54 - 55 M
172 - 180 56 - 57 L

 

Hibrid kerékpár vázméret meghatározása

Magasság Javasolt vázméret
centiméter hüvelyk / inch méret centiméter
147 - 155 13" - 14" XS 47 - 49
155 - 165 15" - 16" S 50 - 52
165 - 175 17" - 18" M 53 - 54
175 - 183 19" - 20" L 55 - 57
183 - 191 21" - 22" XL 58 - 61
191 - 198 23" - 25" XXL 61 - 63

 

Triatlon kerékpár vázméret meghatározása

Magasság Javasolt vázméret
centiméter centiméter méret
152 - 160 49 - 50 XS
160 - 168 51 - 52 S
168 - 175 53 -54 M
175 - 183 55 - 56 L
183 - 191 57 - 58 XL
191 - 198 60 - 61 XXL

 

BMX kerékpár vázméret meghatározása

Magasság Javasoltváz méret
centiméter életkor hüvelyk / inch
110 - 122 5 - 7 éves 16"
122 - 147 7 - 11 éves 18"
147 - 193 11+ éves 20"

 

Gyerek kerékpár vázméret meghatározása

Életkor vagy magasság Javasolt vázméret
életkor centiméter  
2 - 5 éves 85 - 110 -
2 - 4 éves 85 - 100 12" kerék átmérő
3 - 5 éves 95 - 110 14" kerék átmérő
5 - 7 éves 110 - 120 16" kerék átmérő
7 - 9 éves 120 - 135 20" kerék átmérő
9 - 11 éves 135 - 145 24" kerék átmérő
11+ éves 145+ 26" kerék átmérő

Nyeregbeállítás:
A nyereg tetejének nagyjából ví­zszintesnek kell lennie. (ví­zmértékkel vagy vonalzó segí­tségével ellenőrizzük)!
Lehet az orra kissé magasabban, vagy alacsonyabban, de nagy szögbeli eltéréseket mindenkáppen el kell kerülni. (általános tapasztalat szerint a ví­zszintes helyzet a legmegfelelőbb) Ha túl magasan van az eleje, akkor nagyobb nyomás hat a ülőcsontok közötti puha szövetre. Ha elöre lejt a nyereg, akkor nem is ülünk rajta, hanem előre csúszunk és í­gy a súlyunk nagy része a vállunkra, karunkra és csuklónkra nehezedik.


Az ülés magassága:
A pedált fordítsuk alsó („6 óra”) állásba! Üljön fel a nyeregbe, a sarkát tegye a pedálra! Úgy állítsuk be a magasságot, hogy enyhén nyújtott állapotba kerüljön az alsó végtag! A legtöbb esetben megfelelő ez a módszer, a cipőtalp vastagsága miatt azonban előfordulhatnak eltérések, ezért helyezze lábát a klipszbe, és hajtson hátrafelé, vagy vegyük le a láncot, ez esetben előre (az első lábujjtő a pedáltengely közepe felett legyen)!


A kormány-nyereg távolsága:
Mivel a törzsünk, illetve karjaink hossza is egyénenként változik, a kormány beállitására is ügyelni kell. Egyszerű de bevált módszer: a nyeregorrhoz támasztjuk a könyökünket, és ví­zszintes alkar esetén az ujjaknak éppen el kell érniük a kormányt. Természetesen itt is lehetnek egyéni eltérések, amit figyelembe kell venni.
A pontosabb beállí­tási módszer a következő:
Fordí­tsuk a hajtókart ví­zszintes ("3 óra") állásba! Ezután az elöl lévő láb térdkalácsához szorítsunk egy fonalat, amelynek a végére nehezéket kötöttünk! A fonal a pedáltengely közepén haladjon át! Ha eltérést látunk, állítsuk a nyerget előre, vagy hátra!
Ha a kormány eléréséhez túlságosan ki kell nyúlni a kerékpáron, vagy össze kell zsugorodni pedálozás közben, akkor a kormányfej rövidebbre, vagy hosszabbra cserélésével, esetleg a váz kisebbre, vagy nagyobbra cserélésével lehet állí­tásokat végezni.
A beállí­tást nem kell véglegesnek tekinteni, a kerékpározás során még finomí­thatunk rajta. Lehetőleg gyakran állí­tsunk keveset (2-3 mm-t), í­gy követve testünk visszajelzéseit, mivel az érzékeny térdüeknél térdbántalmak léphetnek fel, ha alacsonyan ülnek, vagy ha minden átmenet nélkül nagyot állí­tunk a nyereg pozí­cióján.
Amennyiben a térdizületi, vagy porc bántalmakban szenved a kerékpáros, a nyerget állí­tsuk olyan magasra, amennyire csak lehet (ne romoljon a kerékpáros biztonság), és mérsékelt ellenállással, könnyű intenzitással kerékpároztassuk, mert ez javí­that a térd állapotán.

Amennyiben nagyon gyakorlatlan a kerékpáros, akkor lehet jóval alacsonyabbra állí­tani a nyerget az optimálisnál, hogy biztonságban érezze magát, majd fokozatosan emeljük a helyes magasságba!

Kormánymagasság:
A nyereg beállí­tását követően kerüljön rá sor! A kormánymagasságot ne a rutinos versenyzőkéhez viszonyítva állítsuk be, mert ilyenkor azt tapasztalhatjuk, hogy a kezdő kerékpáros szinte állandóan középen fogja a kormányt. Hasonló a helyzet akkor is, ha hosszú a kormányszár (kormánypipa, stucni).
Ez balesetveszélyes, mert nincs a keze fékközelben, másrészt hibás beidegződés rögzül.
Fokozatosan szoktassuk hozzá magunkat a megfelelő kormánymagassághoz, ne siettessük túlzottan!
Vegyük figyelembe a visszajelzéseit! Amennyiben gyakran fáj a nyaka, háta illetve szinte soha nem fogja az alsó hajlatban a kormányt, (országúti, verseny kerékpárnál) akkor még korai lejjebb állí­tani azt!

Végül szólnunk kell azokról a legfontosabb alkatrészekről ami a kerékpározásunkat komfortossá, megfelelően hatékonnyá és biztonságossá teszi:

Kormány:
Szélessége a vállszélességhez igazodjon! A országúti kormánynál a hajlí­tás ne legyen nagy, vegyük figyelembe a kéz méretét! Az egyenes (mounti, trekking) kormány se legyen túl keskeny, mert instabillá válik a kormányzás és összeszorí­tja a mellkast, ami nehezebb légzést von maga után

Fékkar:
Országúti kormánynál alul fogva a középső ujj utolsó percével biztonságosan lehessen behúzni. A fék rugója ne legyen túl erős.
Egyenes kormánynál a fékkar ne álljon annyira magasan, hogy a fékezéskor a csuklót hátra kelljen feszí­teni ahhoz, hogy a kart elérjük. Ne legyen mélyen sem mert akkor a testünknek is előre kell mozdulnia a hatékony fékezés eléréséhez. Az optimális kar beállí­tás, ha kényelmes (szabályos) kormány fogás közben az ujjainkat előrenyújtva, úgy érjük el a fékkart, hogy a tenyerünk nem mozdul el a kormányon.

Nyereg:
Megválasztásánál az ülőgumók közti távolság fontos szempont. Ennek meg kell egyeznie az ülőcsontok közti távolsággal. Ha a nyereg túl keskeny, a csontok lógnak a két oldalán, és a köztes, érzékeny puha szövetek tartják a testsúly jelentős részét. Ha túl széles, akkor egészen biztos, hogy hosszabb utakon, meleg időben kidörzsöli a belső combot. Mindemellett, a leggyakoribb panaszok nem a rossz szélesség miatt lépnek fel, hanem a nyerget pontosabban kell beállí­tani a kerékpáron. Ha kényelmetlennek érzi a nyerget, az első reakció, hogy puhábbra cserélje le. Ez általában tévedés. A puha nyereg csak nagyon rövid, pár kilométeres utakon lehet kényelmes. Nem beszélve arról, hogy a belső combot épp az ilyen puha nyergek dörzsölhetik ki. Mint ahogy a legpuhább ágymatrac nem a legkényelmesebb alvó alkalmatosság, a legpuhább nyereg sem a legkényelmesebb a kerékpáron.
Ne siesse el a nyereg lecserélését, először ki­sérletezzen!

Megtekintések száma: 1834 | Hozzáadta:: MRay | Helyezés: 5.0/1
Összes hozzászólás: 0
Hozzászólásokat csak regisztrált felhasználók írhatnak.
[ Regisztráció | Belépés ]